Leren & Beleven

Met de klas naar de boomgaard

Op het einde van de zomer en de herfst hangen de fruitbomen vol met lekkers. Maar hoe komen die appels en peren aan de bomen? De kinderen komen alles te weten door een bezoek te brengen aan de boomgaard. Na een educatieve rondleiding en het rapen van de appels kunnen de kinderen proeven van hun zelf geperst appelsap. Lekker en gezond ook! Het beleven van de natuur staat voorop. Daarom trekken we met de leerlingen de natuur in met de bedoeling deze van binnenuit, via exploratie en onderzoek te leren kennen en waarderen. We nodigen ze uit tot verwonderen en bewonderen. Ze zien hoe techniek toelaat om dingen beter, sneller en efficiënter aan te pakken. Ook dit laten we de leerlingen ervaren en ontdekken!

Duur activiteit: +/- 2 uur
Activiteiten starten bij voorkeur om 9u15 of 13u30 (eventueel picknicken is mogelijk)
Periode 1: september t/m december Periode 2: half maart t/m juni
Leeftijd: Basisonderwijs: 1e graad, 2e graad, 3e graad)
Locatie :Tuintaferelen, De Lusthoven 37, 2370 ARENDONK, Ingang boomgaard  via Zwartbergstraat.

Richtprijs: 5 €/leerling/activiteit met minimum van 160 € per groep[*] (met glaasje sap) excl BTW. Neem contact op voor een offerte op maat: info@tuintaferelen.be .

ZILL-Thema’s- Leeruitkomsten :

Thema Oriëntatie op natuur: Ik verken de natuur en ben er dankbaar voor. Ik wil meer te weten komen over de natuur en de kosmos.

OWna1: De natuur actief opzoeken en waarderen   
OWna2: In verschillende biotopen vaak voorkomende organismen waarnemen, onderzoeken, benoemen en ordenen     
OWna3: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen voor hun levensbehoeften sterk afhankelijk zijn van de natuur  
OWna4: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe levende organismen groeien en zich voortplanten
OWna5: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe levende organismen door een specifieke bouw, houding of handeling aangepast zijn om in hun omgeving te functioneren en te overleven
OWna7: Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden     
OWna8: Natuurlijke verschijnselen en gangbare materialen waarnemen, onderzoeken en herkennen in de omgeving       

Thema Oriëntatie op techniek: Ik ben nieuwsgierig naar technische systemen en processen en pas ze toe.

OWte1: Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen , ingrediënten, materialen en/of onderdelen 
OWte4: Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen 
OWte9: Vaststellen en uitdrukken dat technische systemen nuttig, duurzaam , gevaarlijk en/of schadelijk kunnen zijn voor zichzelf, anderen, natuur of milieu              

Graag een aangepast bezoek? Of een andere educatieve activiteit rond het Thema Oriëntatie op natuur of Oriëntatie op techniek ? Liever iets over Motorische en zintuiglijke ontwikkeling? Neem contact op!

[*] We verwachten per groep één begeleider die mee zal ingezet worden voor de begeleiding.

Op maat

U zoekt nog een leuke buitenactiviteit voor uw bedrijf of school? Tuintaferelen heeft verschillende formules voor u. Als natuurlijk fruitteler kunnen wij heel wat leuke workshops of teambuilding activiteiten aanbieden.  In samenwerking met IT & Slim Wonen kunnen wij een breed scala aanbieden van ontspanningsdagen tot meerdaagse opleidingen! U zal versteld staan van de mogelijkheden.
Neem vrijblijvend contact op om te zien wat we voor jullie kunnen betekenen.